Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) er i streik fra 29. september 2016.
– Vi aksepterer ikke dumping av lokførernes utdanning. Vi må sikre at våre medlemmer kan frakte passasjerene trygt fram. Derfor er vi i streik, sier Rolf Ringdal, forbundsleder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF). Dette skriver forbundet på sine nettsider.
– Vi må ha en nasjonal standard. NSB har vist i meklingen at de ikke har tenkt å ta dette ansvaret, sier Rolf Ringdal.
Hans eneste forklaring på hvorfor NSB og datterselskapet CargoNet setter seg på bakbeina, må være planer om å undergrave dagens utdanning.
– Hvis ikke burde det vært uproblematisk å skrive under på en avtale hvor fagkunnskapen til lokførere sikres, sier Rolf Ringdal.
Fra 5. oktober trappes streiken ytterligere opp. NLF skriver:
Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og LO Stat trapper opp streiken mot dumping av lokførernes utdanning. Fem nye lokførere i CargoNet går ut i streik onsdag 5. oktober.
NSB-eide CargoNet har forsøkt seg på dumping av lokførernes utdanning. Statens Jernbanetilsyn leverte i august en knusende rapport over CargoNet, etter at NLF varslet tilsynet.
I rapporten konkluderer Statens Jernbanetilsyn:
- «Kravene som stilles for å være opplæringssenter for en omfattende undervisning av førere som ligger til grunn for sertifikat er ikke oppfylt»
– Det skal være trygt å kjøre tog. At ansatte kjemper for en god utdanning, mens NSB og CargoNet holder igjen, er ikke bare underlig. Det er sjokkerende. Sikkerhet er ikke noe du prater deg til. Sikkerhet er noe du jobber aktivt fram. Blant annet ved skikkelig opplæring av lokførere, sier forbundsleder Rolf Ringdal i NLF.
Lokførerne står i første rekke i en klassekamp som dreier seg om langt mer enn lønn og arbeidsvilkår. Det hadde vært viktig nok i seg sjøl. Men her handler det også om sikkerhet og nasjonal kontroll. Globalistene går til ytterligheter når det gjelder å ødelegge landet. Nå har lokførerne tatt opp kampen på et strategisk viktig felt. De fortjener all støtte de kan få.
Les også: NSB-ansatte får tilbud om jobb i India og Polen i stedet.